Maantieteellisen maailmankuvan tutkaileminen vanhojen karttojen avulla

Vanhojen karttojen tarkastelu kertoo paljon maailmankuvan historiallisesta muutoksesta. Tehtävä:

a) Ota eteesi suurehko paperi (esim. A3) ja piirrä ULKOMUISTISTA maailman kartta. (Älä katso etukäteen karttoja tai karttakirjoja, vaan piirrä siten kuin muistat. Tämä on tärkeää tehtävän kannalta. Karttoja ei kerätä pois, eikä tarkkuudesta saa mitään pisteitä.)
b) Mieti ja kirjaa, oliko piirtäminen helppoa vai vaikeaa. Jos se oli vaikeaa, kerro, millä tavoin ja mistä syystä tehtävä oli vaikea.
c) Kirjoita lyhyesti, mitä ajattelit ryhtyessäsi piirtämään karttaa. Miten aloitit, miksi valitsit sen tavan aloittaa ja piirtää, jonka valitsit? Millaisella taktiikalla pyrit etenemään, millaisia ajatuksellisia apuvälineitä käytit piirtäessäsi?

Tehtävä voidaan tehdä myös pienryhmissä, jolloin ryhmittäin pohditaan ensin piirtämisen vaikeuksia ja taktiikoita. Tämän jälkeen kysymyksiä ja tuotoksia mietitään yhteisesti. Miksi kukin aloitti piirtämisen siitä kohdasta, josta aloitti? (Yleensä tässäkin pätee maailmankuvalle tyypillinen jäsennys: ensin tutummat, sitten vieraammat alueet.) Miksi sijoitti tietyn kohdan kartassa keskiöön? Mistä malli oli omaksuttu?

Käsittelyä voidaan jatkaa vertailemalla eri karttaprojektioita toisiinsa. Karttaprojektiolla tarkoitetaan sitä mallia, jonka mukaisesti pallon (tai ellipsin) pinta (eli maapallo, karttapallo) muunnetaan tasopinnalla esitettäväksi, kuten karttoja ja karttakirjoja tuotettaessa on tehtävä. Kuten maantieteestä oppilaat todennäköisesti muistavat, osa projektioista säilyttää pinnan paikkojen väliset etäisyydet oikein, osa maantieteelliset suunnat ja mantereiden muodot ja osa taas maantieteellisten alueiden koon.

Opettaja voi tuoda tarkasteltavaksi karttoja, karttakirjoja tai diakuvia kartoista.

Ikäryhmä/Kouluaste
Oppiaine/Opintojakso
Aihepiirit

Asiasanat

Käyttötarkoitus/muoto
Intro

Tehtävä maailmankartan piirtämisestä ja pohdintaa maailmankuvan historiallisesta muutoksesta. 

Tekijät